Ezber, bir konuyu sorgulamadan olduğu gibi almaktır. Yani bir bilgiyi dogmatik hâle getirmektir. Oysa gerçek bir bilgi sorgulayarak irdelenerek öğrenilir. Yoksa o bilginin ilerlemesi mümkün değildir.
Okullarımzda okutulan derslerin büyük bir kısmı yorum araştırma gerektirirken ne yazaıkki ne öğrencilermiz zahmet edip araştırıyor ne de öğretmenler araştırmaya teşvik ediyor. Durum böyle olunca da eğitim sistemimizde bir gelişme olmuyor ve hep başka milletlerin ortaya koyduğu bilimsel verileri kullanmak zorunda kalıyoruz. Her derse yorum yapılamayabilir ama irdeleyerek öğrenilmesi gerekiyor. İlköğretimden üniversiteye kadar ne hikmetse ezber yapılıyor. Hadi ilköğretim seviyesindeki çocuk ezber yapıyor ama bir üniversiteli bir bilgiyi sebep- sonuç çerçevesinde açıklamayı bilmelidir. Bir konu sorulduğu zaman hoca böyle dedi nedenini bilmiyorum diyen bir üniversiteli yarın kendi öğrencilerine ne öğretebilir ki?
Eğitim öğretim böyle yapılamaz. Diğer taraftan kendi çabalarıyla bir yere gelmeye çalışan çocukla hazır bilgi kullanan bir öğrenci nasıl aynıı kefeye konulabilir. Bu sistemin yerine araştırmaya yönelik sistem getirilmelidir. Çağımız bilgi çağı olduğundan bu konuya karşı duyarlı olmalıyız.
Yer imleri