Son yıllarda ekonomisi hızla büyüyen Aksaray'a demiryolu kazandırmak için sivil toplum örgütleri girişimlere başladı.
Kapsamlı bir dosya hazırlayan Aksaray Ticaret ve Sanayi Odası (ATSO) ile Aksaray Genç Sanayici ve İşadamları Derneği (AGİAD) demiryolu için çalışmaya başladı.
ATSO Başkanı Ali Öztürk, konuyla ilgili olarak şunları kaydetti: "Aksaray'da demiryolu olması durumunda yük taşımacılığının büyük oranda buraya kayacağı aşikârdır. Özellikle Mercedes firması tarafından taşıtılan kamyon motoru, yedek parça vb. yükler, demiryolu sayesinde daha ucuza taşınacaktır ve bundan dolayı maliyetler düşecektir. Aksaray'a yatırım yapmak isteyen birçok yatırımcı da demiryolu olması halinde yatırım kararı verecek, halihazırda yatırım yapmış olanlar da yatırımlarını artırabilecektir. Akaryakıt fiyatlarının yüksek olması ve dünyadaki petrol bağımlılığı göz önüne alındığında, gelecekte azalma tehlikesi yaşanacak petrol rezervleri de hesaba katılınca, küçük kamyonlarla uğraşmaktansa taşımacılığa demiryolu veya havayolu gibi daha verimli çözümler bulunması zaruridir."
DEMİRYOLU UCUZ BİR ULAŞIM ARACI
Demiryolunun sanayiye sağlayacağı katkıya da değinen ATSO Başkanı Öztürk, demiryolunun, özellikle mal ve eşya naklinde oldukça ucuz bir ulaşım aracı olduğunu hatırlattı. Sanayi ürünlerinin, tarım ve hayvancılık sektörlerindeki ürünlerin taşınmasının demiryolu sayesinde daha az maliyetli olacağına işaret eden Öztürk, şöyle dedi:
"Günümüzde Aksaray'da taşımacılık sadece kamyonlarla yapılmaktadır. Kamyonların çok olması, taşınacak şeylerin birden çok kamyonla nakledilmesi zorlu bir iştir. Her kamyon ayrı yakıt yakacak, yollar yıpranacak, maliyetler yükselecek, kaza riskleri artacak velhasıl karayolu (kamyon) taşımacılığı birçok açıdan sıkıntılıdır."
"DEMİRYOLU ARTIK AKSARAY İÇİN ŞART"
AGİAD Başkanı Reha Güven de Organize Sanayi Bölgesi'nin Aksaray'a paralel olarak hızla büyüdüğünü ve demiryolunun artık Aksaray için şart olduğunu dile getirdi. Güven, "Aksaray, coğrafi konum olarak çok önemli bir yere sahip olmasına rağmen, il sınırları içerisinde demiryolu ve havaalanı olmaması büyük bir engel. Özellikle demiryolunun olmaması Aksaray'ın jeopolitik konumundan sağladığı avantajları olumsuz yönde etkilemekte ve rekabet gücünü zayıflatmaktadır. İpek yolu güzergahında bulunan Aksaray'ın demiryoluna entegre edilmesiyle birlikte Avrupa, Asya ve Ortadoğu ülkeleri ile ticari hacmimiz artacak ve bundan da ülke kazançlı çıkacak. OSB'ye gelen büyük yatırımcılar özellikle demiryolunun olmamasından dolayı karşılaştıkları sorunları defalarca bizlere ilettiler. Son yıllarda ekonomisi hızla büyüyen; sanayileşen, yurt içi ve yurt dışı yatırımcıların yatırım yapmak için cazip gördüğü Aksaray tüm bunlara rağmen demiryolu ve havayolu olmaması yatırımcılar açısından dezavantajlı bir durumdur." ifadelerini kullandı.
AGİAD Başkanı Güven, Aksaray'da daha önce demiryolu ile ilgili çalışmaların yapıldığını ve Mercedes Benz gibi bir dünya devinin demiryolu istediğinin altını çizdi. Güven, şöyle dedi:
"Her geçen gün daha da büyüyen Aksaray için demiryolu yapımı büyük önem arz etmektedir. Demiryolu yalnızca nakliye açısından değil, yolcu taşımacılığında da büyük önemi vardır. Avrupa ülkelerinde demiryolu ağının ne kadar çok olduğu ve hem yolcu ve hem de yük taşımacılığında ne kadar verimli kullanıldığı ortadadır. Zaten hükümetimiz son yıllarda demiryolu yatırımlarına ağırlık vermiştir. Yapılan yasal düzenlemelerle demiryolu hizmetleri özel sektörün bu alanda yatırım yapabileceği şekilde düzenlenmiştir."
Güven, 2004 yılında Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım'ın Aksaray'ı ziyareti sırasında demiryolu konusunda çalışma başlatılacağını vurguladığını söyledi. Reha Güven, "Biz hükümetin verdiği sözleri zamanı geldiğinde gerçekleştirdiğini biliyoruz. Aksaray için lüks olmaktan çıkan demiryolu için somut adımların en kısa sürede atılacağını umuyoruz. Belediye Başkanı Nevzat Palta, Devlet Demir Yolları Genel Müdür Yardımcılığı yapmış bir isim. 2004 yılında belediye başkanının seçim çalışmaları için Aksaray'a gelen Bakan Yıldırım Aksaraylılara demir yolu için müjde vermişti. Aksaray AK Parti'ye yapılan tüm seçimlerde büyük bir destek verdi. Ulaştırma Bakanlığının kısa sürede demiryolu için adım atmasını umuyoruz." şeklinde konuştu.
"DEMİRYOLUNUN HAYATA GEÇİRİLMESİ AKSARAY EKONOMİSİNE CİDDİ KATKI SAĞLAYACAK"
Belediye Başkanı Nevzat Palta da demir yolunun biran önce hayata geçirilmesinin Aksaray ekonomisine ciddi bir katkı sağlayacağını belirtti. Başkan Palta, şunları söyledi: "Aksaray, İç Anadolu Bölgesi'nin ortasında, kuzey-güney ve doğu-batı doğrultusundaki karayollarının kesişim noktasında yer alan bir ildir. Dolayısıyla coğrafi konum açısından da bunu ben şöyle yorumluyorum; nasıl Türkiye'nin konumu dünyada çok önemli ise Asya ve Avrupa kıtası ortasında önem arz ediyorsa Aksaray'ın Türkiye'deki konumunu da o şekilde yorumlayabiliriz. 2002 yılında AK Parti hükümetinin kurulmasıyla beraber Aksaray'da her açıdan başta şehircilik olmak üzere merkezi hükümetimizin katkılarıyla ciddi anlamda güzel noktalara gelinilmiştir. Teşvikten önce 22 civarında fabrika varken, şu anda 110'un üzerinde büyük fabrika hizmet vermekte, istihdam sağlamakta, binlerce insanımıza iş imkânı sağlamakta ve birçok üretim yapmaktadır. Tabiî ki Organize Sanayide en son Sütaş gibi çok büyük bir fabrikanın 100 milyon dolarlık yatırımla Aksaray'a kazandırılması, burada çok ciddi bir gelişmenin olduğunu rahatlıkla göstermektedir."
"SANAYİLEŞMEYLE BERABER YÜK POTANSİYELİ ARTTI"
Aksaray'ın bütün bu gelişmelere paralel olarak hem yurt içi hem de yurt dışına bağlantı anlamında yük taşımacılığına acilen ihtiyacı olduğunu kaydeden Başkan Palta, üretim ve sanayileşmeyle beraber ciddi anlamda ilde yük potansiyelinin arttığını vurguladı. Belediye Başkanı Palta, "Eski bir demiryolu çalışanı yani yaklaşık 16-17 yıllık mühendislik aşamasından başlayıp genel müdür yardımcılığı seviyesine kadar demiryollarına hizmet etmiş biri olarak, bunu rahatlıkla söylüyorum. Aksaray için demiryolu çok önemlidir. Olmaz ise olmaz dediğimiz ihtiyaçlardan birisidir. Bir de 2004 yılında benim belediye başkan adaylığım sürecinde Ulaştırma Bakanımız Binali Yıldırım o dönemde Aksarayımızla ilgili bu potansiyele yakinen şahit olmuş, Aksaray'a demir yoluyla ilgili söz vermiştir. Vatandaşımızın, hemşehrilerimizin, bakanımızın bu sözünü inşallah bir gün yerine getireceği hususunda kanaati vardır. Bunu da önemli bir gelişme olarak değerlendiriyorum. Dolayısıyla demir yolları Türkiye'de özellikle son yıllarda çok ciddi bir seviyeye ulaşmıştır. Aksaray'a demiryolu meselesinin demir yolları genel müdürlüğünün programına da alındığını biliyorum. Fakat bunun daha ön sıralarda yani kısa vade içerisinde değerlendirileceğini umuyorum. Bu çalışmanın Aksaray'a hem ülke açısından hem de Aksaray ekonomisi açısından çok ciddi bir katkı sağlayacağı kanaatindeyim." diye ifade etti.
"AKSARAY BÖLGESİNDE DİĞER İLLERE GÖRE DAHA HIZLI GELİŞME TRENDİ GÖSTERİYOR"
Palta, 2003 yıllarında demir yollarında görevli olduğu dönemde, Aksaray'ın yatırım programına alındığının altını çizdi. Başkan Palta, şöyle devam etti: "Konya ile beraber Ankara Kulu kavşağı, Aksaray ve Ulukışla olarak böyle bir bağlantının yapıldığını biliyorum. Daha sonra Konya hayata geçirildi ama Aksaray'la ilgili çalışmaların da kısa süre içerisinde hızlandırılacağını düşünüyorum. Aksaray, bulunduğu bölgesinde diğer illere nazaran çok daha hızlı bir gelişme trendi göstermektedir. Bu açıdan bakıldığında demir yolunun biran önce hayata geçirilmesinin Aksaray ekonomisine ciddi bir katkı sağlayacağı kanaatindeyim. Sonuçta bu yerle Ulukışla hattı arasında yaklaşık olarak 100 kilometre civarında bir bağlantı var. Çok kısa mesafe içerisindeki bağlantı ile Aksaray'ı rahatlıkla hem limanlara indirme hem de sonuçta diğer büyük illere bağlama hususunda güzel bir çalışma olabileceğini düşünüyorum. Bu sadece Aksaray anlamında değil diğer bölgelerinde bu tren yolu ile taşımacılık anlamında bir kolaylık elde edecektir. Çünkü bu güzergâh çok önemli ve düzgün bir güzergâhtır. İnşallah biz de bu konudaki çalışmaların takipçisi olacağız. Başta Ulaştırma Bakanımız olmak üzere Demir Yolları Genel Müdürü Süleyman Bey de bu işi yakinen biliyorlar. Bu konudaki hassasiyetlerini de biliyorum. Onlardan bu çalışmaların el birliği içerisinde Aksaray'a bir an önce kazandırılması ve demir yolu ile ilgili Aksaray'ın beklentilerinin giderilmesi hususunda destek ve katkı sağlamalarını bekliyorum."
Yer imleri