Almanlar krizde pahalı buldukları büyük marketler yerine sayıları 16 bin 800’ü bulan Türk bakkallarına yöneldi.
Türkiye’de büyük marketlerle rekabet savaşını kaybeden mahalle bakkalları ve manavlar yavaş yavaş kapanıyor. Oysa, Almanya’daki Türk bakkal ve manavları, halkın krizde kurtarıcısı oldu. Krizle birlikte artan hayat pahalılığı nedeniyle süpermarketler ve mahalle marketlerinden alışveriş yapmakta zorlanan Almanlar, ülkede sahipleri Türk olan 16 bin 500 civarındaki bakkal ve manavlara yöneldi.
TANTE EMMA GİTTİ
Hem kaliteli ve taze hem de daha ucuza mal satan Türk bakkallar, Alman bakkallardan rol çalmaya da başladılar. Eskiden “Tante Emma” yani “Emma Teyze’nin Dükkanı” olarak bilinen bakkal ve manavlar, şimdilerde “Ahmet Amca’nın Dükkanı” şeklinde adlandırılmaya başladı. Türk-Alman Eğitim ve Bilimsel Araştırmalar Vakfı’nın (TAVAK) 2009 yılı tespitlerine göre Almanya’da, 72 bin 400 Tük girişimcisi var. Bunların 16 bin 800’ü bakkal ve market olarak çalışmalarını sürdürüyor. Almanya’da market ve bakkalların arasında ciddi bir ayrım yapmak güç olsa da büyük marketlerin sayısı fazla değil.
9 MİLYAR EURO CİRO
Bu 16 bin 800 bakkaldan alışveriş, özellikle taze sebze ve meyve açısından büyük ilgi görüyor. Kaliteli ve fazla fiyatlı olmayan mallar satılıyor. Ayrıca, son zamanlarda Almanlar, Türk bakkal ve marketlerinden et ürünleriyle sütlü gıda maddeleri da almaya başladılar. Almanya’daki 16 bin 800 Türk bakkalının yıllık cirosu, TAVAK’ın araştırmalarına göre 9 milyar euroyu buluyor. TAVAK Başkanı Prof. Dr. Faruk Şen, nisan ayında yeni bir anket yapacaklarını söylerken, “Cirolarda büyük bir artış beklemiyoruz. Zira, ekonomik kriz, Almanların da Türklerin de satın alma gücünü azaltmış bulunuyor” diyor. Şen, son zamanlarda Türk firmalarının ürünlerinin , Alman süpermarketlerinde de satılmaya başlandığını anlatıyor. Bu ürünler arasında özellikle sucuk, pastırma, zeytin, peynir ve konserveler yer alıyor.
HABER: Perihan ÇAKIROĞLU / İSTANBUL
Bugün Gazetesi
Yer imleri